FANDOM

W Opowieściach z Narnii północne kraje to dzikie tereny, gdzie mieszkają zazwyczaj złe stwory. Północ, w związku z tym, że zimniejsza, ma w pisarstwie symbolicznym zawsze znaczenie miejsca, gdzie z surowości otoczenia wyłania się przestrzeń dla działania zła.

Po tym jak Jadis przekonuje się, że w bezpośrednim starciu nie ma szans z Aslanem, ucieka na północ, by z dala od drzewa opieki, przygotowywać się do ataku. C. S. Lewis jest niekonsekwentny, gdyż według Lwa, Czarownicy i Starej Szafy Jadis jest obecna przy ustanowieniu Wielkich Czarów, podczas gdy Siostrzeniec Czarodzieja nie odnosi się do tego faktu. Biała Czarownica jest jakby "diabłem Narnii", więc może się tym tylko chełpić, lecz sam Aslan szanuje jej roszczenia. Musimy więc przyjąć, że nastąpiło to albo przed jej ucieczką na północ, a po wydarzeniach Siostrzeńca Czarodzieja, albo odwołuje się ona do jakiegoś ponadczasowego wydarzenia.

Pierwsze tysiąclecie Narnii Edytuj

Zasadzenie drzewa opieki powoduje niezbliżanie się nie tylko Jadis do Narnii, ale względny pokój dla młodego Królestwa, pozostającego pod rządami Franka i jego następców. Nie znaczy to jednak, że na północy panował spokój. Przebywanie tam Białej Czarownicy, nieśmiertelnej po ukradnięciu i zjedzeniu owocu z zaczarowanej jabłoni, powoduje nie tylko zwiększenie jej żądzy zdobycia władzy w Narnii, ale również musi mieć wpływ na pojawienie się złych sił, jak to wyraźnie sugeruje Aslan w Siostrzeńcu Czarodzieja.

Żadna książka, nawet Ostatnia Bitwa, która niespodziewanie na koniec opowieści przytacza nam kilka faktów na temat pierwszego królestwa Narnii, nie daje nam sugestii, ani na wpływ czarownicy na te ziemie, ani kierunek rozwoju. Nie wiadomo o żadnej konsolidacji tych ziem w historii. Istniało na pewno wielkie miasto olbrzymów, którego ruiny odgrywają niepoślednią rolę w Srebrnym Krześle. Ostatnia Bitwa określa te czasy mianem niezmąconego pokoju, można więc przyjąć, że olbrzymy albo o Narnii nie słyszały, albo były do niej nieagresywnie nastawione.

Atak Zimy Edytuj

Złoty wiek Edytuj

Rządy Telmarów Edytuj

Pani w Zieleni Edytuj

Koniec Narnii Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki