FANDOM

Aslan na kamiennym stole.jpg

Martwy Aslan na Kamiennym Stole

Wielkie Czary
- prawo stworzone przez Aslana, wyryte na berle Władcy-Zza-Morza.

Treść Wielkich CzarówEdytuj

Z powieści i filmów znamy niewiele praw, jakie stworzył Aslan - kilku z nich nie możemy nawet do końca nazwać prawami. Oto one:

  • Krew zdrajcy należy do Białej Czarownicy - Jadis (to prawo dotyczy tylko czasu, w którym żyła Jadis)
  • Jeśli niewinna ofiara odda życie za zdrajcę, Kamienny Stół rozłamie się, a śmierć cofnie swe wyroki (to prawo istniało jednorazowo, jako że Kamienny Stół jest tylko jeden i raz już się rozłamał).
  • Narnia należy do Narnijczyków, ale królem jej jest Syn Adama lub Córka Ewy (prawa tego nadużywali Telmarowie)
  • Kiedy cztery trony na Ker-Paravelu zostaną zajęte, Wieczna Zima skończy się (to prawo dotyczy tylko okresu Wiecznej Zimy).
  • Narnia jest odbiciem Prawdziwej Narnii - ma początek i koniec.

Znamy także wierszyki-przepowiednie, których nie możemy uznać za prawa, jednak możemy kojarzyć je z czarami:

Gdy w tę Aslan przyjdzie stronę, zło zostanie naprawione. Kiedy grzywą wstrząśnie, da początek wiośnie. Kiedy głośno Lew zaryczy, znikną smutki i gorycze, a gdy kłem swym wkoło błyśnie, Wiosna wnet rozbłyśnie.

Gdy ciało z ciała Adama oraz kości z jego kości, na tronach w Ker-Paravelu zagości, przeminą czasy niegodziwości.

WystępowanieEdytuj

Gdzie sporządzone jest prawo? Jak mówi książka, prawo wyryte jest na berle Władcy-Zza-Morza.

Pojawienie sięEdytuj

Aslan2.jpg

Zmartwychwstały Aslan

Lew, czarownica i stara szafa
Edytuj

Z Wielkimi Czarami mamy do czynienia przede wszystkim w pierwszej części powieści. Kiedy Edmund zdradza armię Aslana, albo on, albo Aslan musi oddać swoje życie. Decyduje się na to Lew. Jednak, jak mówi kolejne prawo, Aslan ożywa, pokonując Białą Czarownicę. W tej części cyklu dowiadujemy się również o prawie mówiącym o władzy synów i córek Adama i Ewy, kiedy trony na Ker-Paravelu zostają zajęte. Podsumowując, w tej części mamy do czynienia aż z czterema prawami, i tutaj właśnie jest ich najwięcej.

Książę KaspianEdytuj

W drugiej części mamy do czynienia z prawem, które mówi o władzy Synów i Córek Adama i Ewy nad Narnią, którego nadużywali Telmarowie. Przez to uważali się za lepszych, lecz nie zwracali na drugi człon prawa - że Narnia należy do Narnijczyków.

Siostrzeniec CzarodziejaEdytuj

W tej części stajemy się świadkami stworzenia Narnii przez Aslana, a więc i stworzenia prawa. Nie mamy jednak na ten temat więcej informacji.

Ostatnia BitwaEdytuj

W tej części ujawnia się ostatnie prawo, jakie znamy - że Narnia, która jest odbiciem Prawdziwej Narnii, ma początek i koniec.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki