FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy książki. Zobacz też: inne znaczenia terminu Srebrne Krzesło.

Opowieści z Narnii: Srebrne krzesło (oryg. The Chronicles of Narnia: The Silver Chair) – czwarty tom z cyklu Opowieści z Narnii brytyjskiego pisarza C.S Lewisa. Książka została wydana w 1953.

Opis fabuły Edytuj

Pewnego dnia Eustachy Scrubb i jego szkolna koleżanka Julia Pole, zostają wezwani przez Aslana do magicznej krainy Narnii z misją odnalezienia zaginionego od dziesięciu lat, królewicza Narnii – Riliana. Jest on synem Kaspiana X, z którym zaprzyjaźnił się Eustachy podczas podróży "Wędrowca do Świtu" na koniec świata. Dzieci podejmują się zadania i wraz z błotowijem, Błotosmętkiem (dziwne stworzenie z Narnii – wysokie, bardzo chude o ziemistej skórze i błonach między palcami) próbują go odnaleźć. Po wielu dniach wędrówki dochodzą do Starożytnego Miasta Olbrzymów i odnajdują Riliana w podziemnym królestwie złej czarownicy. Rzuciła ona na niego urok, który działa w następujący sposób: Rilian nie pamięta swej przeszłości i ślepo ufa czarownicy będąc powolnym narzędziem w jej ręku – czarownica pragnie zaatakować jeden z krajów Nadziemia (chodzi prawdopodobnie o Narnię). "Musicie zrozumieć, drodzy przyjaciele, że nie wiem o sobie nic, nie wiem kim jestem i skąd przybyłem do Ciemnego Świata". (C. S. Lewis "Srebrne krzesło", Media Rodzina of Poznań 1997, S.154). Tylko przez jedną godzinę w nocy Rilian jest świadom tego kim jest i, że jest więźniem czarownicy. Ażeby podczas ataku szału nie zdołał uciec, przywiązany jest do srebrnego krzesła. W końcu dzieci odczarowują księcia, (wypowiada on imię Aslana, zostaje przez dzieci uwolniony i niszczy przeklęte srebrne krzesło) zabijają złą czarownicę i wracają na dwór Króla Kaspiana X, który umiera. Ostatnią osobą, którą zobaczył przed śmiercią był jego syn. Rilian został królem Narnii, a dzieci wróciły do swoich domów.

Rozdziały Edytuj

  1. Poza murami gimnazjum
  2. Julia otrzymuje zadanie
  3. Morska wyprawa króla
  4. Sowi Sejm
  5. Błotosmętek
  6. Dzikie pustkowia północy
  7. Wzgórze dziwnego labiryntu
  8. Harfang
  9. Jak odkryli coś, o czym warto było wiedzieć
  10. Podróż bez słońca
  11. W ciemnym zamku
  12. Królowa podziemia
  13. Podziemie bez królowej
  14. Dno świata
  15. Zniknięcie Julii
  16. Krzywdy zostają wynagrodzone

Więcej z Fandomu

Losowa wiki