Fandom

Narnia Wiki

Narnia

323strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy świata. Zobacz też: Narnia (państwo).

Narnia2.jpg
Nazwa: Narnia
Lokalizacja: Narnia, inny świat
Rodzaj: Świat
Zamieszkujące zwierzęta: Fauny,

Satyry, Centaury, Olbrzymy, Minotaury, Harpie, Smoki, Gryfy, Feniksy, Lwy, Orły, Leopardy, Wilki, Myszy, Niedźwiedzie,

Ciekawe obiekty: Kopiec Aslana,

Beruna, Latarniane Pustkowie, Ker-Paravel, Harfrang, Wielki Wodospad, Kocioł,

Narnia (kraina) - magiczna kraina, do której można się dostać za pomocą czarów, np. przechodząc przez magiczną szafę (Lew, czarownica i stara szafa).

Narnia to nazwa nadana nie tylko konkretnemu państwu (sąsiadującemu z Kalormenem, Archenlandią itd), leżącemu nad Wielkim Oceanem Wschodnim. Tym mianem określany jest także cały, osobny świat, żyjący równolegle ze światem ludzkim. Narnia w tym znaczeniu obejmuje więc wszystkie krainy geograficzne, państwa, miasta, rzeki, jeziora, oceany, a nawet wspólne obiekty, takie jak Srebrne Morze. Stąd wzięła się właśnie nazwa cyklu: "Opowieści z Narnii", choć mamy tam do czynienia z wieloma państwami.

Narnię wymyślił, stworzył i opisał C. S. Lewis, który zaczął jej tworzenie od odtworzenia w swej pamięci obrazu fauna idącego przez zaśnieżony las. Stąd wzięła się owa zima, trwająca w Narnii przez ponad sto lat. Chcąc opisać dokładniej i samemu lepiej poznać Narnię, Lewis stworzył kolejne części "Opowieści...", skąd dowiadujemy się o tym, jak kraina powstała, jaką miała historię, a nawet, jak zginęła.

GeografiaEdytuj

Narnia leży w dolinie rozciągającej się od latarnianego Pustkowia na zachodzie do Ker-Paravelu na wybrzeżu Wschodniego Morza. Jest to teren pełen dziewiczych lasów zamieszkałych przez mówiące zwierzęta. Na południe od doliny Narnii leży Archenlandia, a dalej Kalormen. Na dalekim zachodzie położona była kraina Telmaru, bliżej znajduje się Zachodnie Pustkowie. Z tej okolicy wypływa rzeka, która przechodzi w wodospad wpadający do stawu zwanego Kotłem. Z niego wypływa Wielka Rzeka znajdująca swe ujście w Oceanie Wschodnim. Na Oceanie znajduje się wiele wysp, a za nim rozpoczyna się Srebrne Morze na Koniec Świata.Stolią Narnii jest Ker-Paravel - zamek położony u ujścia głównej rzeki Narnii. Jeszcze dalej płynie rzeka Sucha Woda, a następnie rozciągają się wrzosowiska Ettinsmooru. Tuż za wrzosowiskami rozpoczyna się rejon górzysty, w którym znajduje się Harfang, twierdza olbrzymów. W pobliżu zamku leżą ruiny miasta, pod którymi mieszkają Ziemiści w niewoli u Zielonej Czarownicy.

Stolicą Narnii jest Ker-Paravel - zamek położony u ujścia głównej rzeki Narnii. Jeszcze dalej płynie rzeka Sucha Woda, a następnie rozciągają się wrzosowiska Ettinsmooru. Tuż za wrzosowiskami ]rozpoczyna się rejon górzysty, w którym znajduje się Harfang, twierdza olbrzymów. W pobliżu zamku leżą ruiny miasta, pod którymi mieszkają Ziemiści w niewoli u Zielonej Czarownicy.

FloraEdytuj

Flora w Narnii nie różni się niczym od naszej flory, jednak owoce niektórych drzew mogą mieć niekiedy magiczne, zdrowotne właściwości. Przykładem tego jest ostrokrzew i wykonywany z niego wyciąg z ostrokrzewu, który otrzymała w prezencie Łucja Pevensie. Napój ten miał zdolność uzdrowienia każdego z ran, za pomocą tylko jednej kropli.

Plik:Srenrne morze.jpg

W Narnii mamy do czynienia jeszcze z kilkoma innymi aspektami magicznymi. Jest to na przykład wyrastająca z ziemi Latarnia. Ułamana sztaba z latarni, który Jadis wbiła w ziemię, wrosła w nią i zaczęła kiełkować, wskutek czego na szczycie utworzyła się latarenka.

Jeszcze innym niesamowitym przypadkiem są lilie, "porastające" powierzchnię Srebrne Morze przy Koniec Świata. Lilie te rosną od wieków, nie rozmnażając się, a jednak żyjąc cały czas.

FaunaEdytuj

Faunę Narnii możemy podzielić na trzy podstawowe grupy:

Zwykłe zwierzętaEdytuj

Lew&lis.jpg
W Narnii wiele zwierząt występuje również w naszym świecie. Są to na przykład: myszy, wielkie koty, nosorożce, wilki, lwy, lisy, orły, puchacze i wiele, wiele innych. Jednak jest to tylko jedna wspólna grupa stworzeń (naszych i narnijskich).

Mówiące zwierzętaEdytuj

Jest to grupa pojawiająca się tylko w Narnii. Mówiącymi zwierzętami są właściwie wszystkie gatunki, lecz osobniki tylko te wybrane przez Aslana. Najbardziej znanym przykładem jest Ryczypisk, mówiąca mysz. Wcześniej żadna z myszy nie miała zdolności mowy, mało tego, były one wielkości naszych myszy. Jednak gdy zwierzęta te przegryzły więzy oblatające Aslana na Kamiennym Stole, otrzymały zdolność mowy i wraz z biegiem ewolucji ich wzrost był coraz większy.

Stworzenia fantastyczneEdytuj

Oreus2.jpg

Centaur

Jest to jedna z dwóch grup, które występują tylko w Narnii. Są to zwierzęta, które znamy nawet my, lecz tylko z opowiadań, legend, obrazów i innych dzieł ludzkich. W Narnii żyją one naprawdę. Są to między innymi: centaury, karły, gryfy, smoki i wiele, wiele innych.

Gospodarka ludzkaEdytuj

Kiedyś, do roku 1998 (patrz poniżej) Narnia była zamieszkiwana jedynie przez mówiące zwierzęta, zwykłe zwierzęta i fantastyczne stworzenia. Jednak w tym roku przybyli do Narnii Telmarowie, plemię ludzkie. Zaczęli oni zajmować etapami całą krainę, zabijając i wygnając prawowitych mieszkańców. Zbudowali zamki, mosty, krótko mówiąc, podporządkowali sobie całą Narnię. Z czasem jednak obok ludzi zaczęły żyć prawowici mieszkańcy Narnii dzięki Kaspianowi X. W ostatnich latach dziejów Narnii ludzie zaczynają działać przeciw Narnii. Oprócz jej królów i zwolenników, a także prawowitych mieszkańców wszyscy giną w Starej Narnii, która przestaje istnieć. W Nowej Narnii zostają wszyscy jej przyjaciele; Telmarów w niej już nie ma.

KlimatEdytuj

Klimat narnijski nie różni się zbytnio od naszego klimatu europejskiego. Nie wyróżniamy w nim zbyt wielu cech charakterystycznych. Oprócz Magii w Narnii nie zachodzą znaczące zjawiska mające wpływ na klimat krainy (Wielka Zima).

Mitologia i kultura mieszkańcówEdytuj

Aslan twarz.jpg
Narnia jest miejscem magicznym, co zauważa każdy, kto w niej przebywa (i nie tylko). Narnią włada magia, a dokładnie mówiąc prawo ustanowione przez ojca króla Narnii, Aslana, Władcy-Zza-Morza. Prawa te wygrawerowane są w najświętszych i najważniejszych miejscach i przedmiotach dla mieszkańców, m.in. na berle Władcy-Zza-Morza czy Kamiennym Stole.

Stwórcą Narnii jest Aslan. Stanowi on więc centralny punkt w wierze Narnijczyków. Ogólnie cechy Aslana i jego czyny możemy porównać z Jezusem, na tym samym polega więc kultura religijna.

Inni Narnijczycy wierzą również w Tasza, czyli boga o symbolice "śmiertelnej".

Magia NarnijskaEdytuj

Magia ludzkaEdytuj

Magia Naranii nie polega tylko na tym, że w tym świecie Magia istnieje

Szafa.jpg

(chodzi tu o czarodziejów władających różdżkami itd). Magia Narnii polega również na tym, że żyje zsynchronizowana z innymi światami, takimi jak świat ludzki. Do Narnii można dostać się za pomocą:

  • Określonych miejsc - np. starej szafy lub jaskini. Przez starą szafę do Narnii dostało się rodzeństwo Pevensie. Jednak takie miejsca również muszą mieć magiczne właściwości - stara szafa została wykonana z drewna jabłoni, którą przywiózł z Narnii i posadził Digory Kirke.
  • Przetransportowania - tak działo się w przypadku rodzeństwa w powieści "Książę Kaspian" czy Łucji, Eustachego i Edmunda w "Podróży Wędrowca do świtu". Człowiek musi zostać po prostu wezwany, aby mógł się znaleźć w Narnii.

Wielkie CzaryEdytuj

Magia wyróżnia Narnię spośród innych światów, które istnieją. Natura, Aslan, a nawet sam Władca-Zza-Morza podlega Magii. To dlatego Aslan zginął na Kamiennym Stole i dlatego zmartwychwstał. To dlatego Wielka Zima ustała, kiedy rodzeństwo Pevensie zasiadło na tronach na Ker-Paravelu. To dlatego Wieczna Zima spowodowała rzecz nienaturalną - obecność śniegu przez ponad sto lat.

Ta Magia jest więc określana mianem Wielkich Czarów - prawa spisanego przez Władcę-Zza-Morza i Aslana.

Różnice między Narnią, a naszym światemEdytuj

  • Czas - w Narnii czas biegnie inaczej, niż w świecie ludzkim. Podczas, gdy przebywamy w Narnii, pobyt ten prawie nie zabiera naszego czasu w świecie ludzkim. Kiedy natomiast opuścimy Narnię, przestajemy mieć pojęcie o czasie biegnącym w Narnii (może upłynąć wtedy dowolna ilość lat).
  • Wielkość - podczas, gdy nasz świat został już w całości przez nas opanowany i jest nam znany, świat Narnii pozostawia swoim mieszkańcom wiele tajemnic. Przykładem tego jest Srebrne Morze i to, co się za nim znajduje, czyli Kraina Aslana. Przed załogą "Wędrowca do świtu" nikt wcześniej nie odkrył tajemnicy związanej z tym miejscem.
  • Mieszkańcy - w naszym świecie możemy wyróżnić dwie grupy mieszkańców: ludzi i zwierzęta. W Narnii różnorodność ta jest większa. Oprócz zwykłych zwierząt żyją tam jeszcze mówiące zwierzęta oraz stworzenia fantastyczne, co wiąże się również z ludźmi.
  • Mitologia - z pozoru religia nasza i narnijska jest podobna - wynika to z porównania Aslana z Bogiem, co wskazuje na podobieństwa. Jednak religia narnijska nie wymaga składania ofiar itp.
  • Magia - której nie ma w naszym świecie. To czyni Narnię jeszcze bardziej wyjątkową.

Więcej w Fandom

Losowa wiki