Wikia

Narnia Wiki

Lew, czarownica i stara szafa (film Disney)

311stron na
tej wiki
Dyskusja0
Disambig
Ten artykuł dotyczy filmu z 2005 r.. Zobacz też: inne znaczenia terminu Lew, czarownica i stara szafa.

Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i Stara Szafa (ang. The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe, 2005)- amerykański film fantasy, oparty na powieści C. S. Lewisa  pod tytułem Lew, Czarownica i Stara Szafa z serii Opowieści z Narnii.

Plakat
Tytuł: Lew, Czarownica i Stara Szafa
Kraj produkcji: USA
Język: angielski
Czas trwania: 140 minut
Data premiery: 7 grudnia 2005r.
Reżyseria: Andrew Adamson
Scenariusz: Andrew Adamson

Christopher Markus Stephen McFeely

Zdjęcia: Donald McAlpine
Muzyka: Harry Gregson-Williams

Amy Lee

Kostiumy: Leticia Sandoval
Scenografia: Jules Cook

Ian Gracie

Montaż: Jim May
Produkcja: Andrew Adamson

FabułaEdytuj

Film zaczyna się nalotem nad Londynem.Edmund z zaciekawieniem ogląda go przez okno,dopóki nie zauważa go mama która zabiera go od okna i woła Piotra aby ten zabrał brata do schronu.Edmund na początku stawia opór,ale idzie ze starszym bratem.W tym samym czasie Zuzanna wyciąga Łucje z łóżka i wszyscy biegną z mamą do schronu.Edmund wraca się po zdjęcie taty.Za bratem biegnie wkurzony na maxa Piotr.Widząc że Edmund stoji bardzo blisko okna Piotr łapie go w ramiona i padają na ziemie ponieważ bomba padła na okno i kawałki szkła były w całym pokoju.Potem wracają do schronu,Piotr krzyczy na Edmunda i wyzywa od idiotów.Matka go ucisza i postanawia trzymać dzieci z dala od domu.Następnego dnia żegnają się z mamą na peronie i wsiadają do pociągu.

Wanted-mr-tumnus

Faun Tumnus

W ten sposób trafiają one do domu starego profesora Kirke. Pewnego dnia, podczas zabawy w chowanego, Łucja Pevensie wchodzi do starej szafy, chcąc się schować. W ten sposób trafia do magicznej krainy zwanej Narnia. Spotyka tam przyjaznego fauna, Tumnusa, który opowiada mu o złej Czarownicy, która rzuciła czas Wiecznej Zimy na Narnię. Faun każe więc dziewczynce uciekać, aby nie została złapana przez Wiedźmę. Rodzeństwo nie wierzy jej jednak w istnienie krainy.
Edmund i czarownica
Niedługo potem do Narnii trafia idący za Łucją Edmund. Niestety, trafia on na Czarownicę, która sprytem wyciąga z niego cenne informacje. Wracając, Edmund natyka się na Łucję i wracają razem do domu. Tam nadal nikt nie wierzy w opowieści Łucji, ponieważ Edmund wyrzeka się obecności w niej.
Bobry i rodzeństwo

Rodzeństwo Pevensie i bobry

Kiedy dochodzi do odkrycia Narnii także przez Zuzannę i Piotra, Tumnus zostaje porwany. Dzieci spotykają natomiast pana Bobra, który zaprasza ich do swojego domu na obiad. Tam dowiadują się o przepowiedni dotyczącej rodzeństwa, Aslanie i Białej Czarownicy. Tymczasem znika Edmund. Pani Bobrowa z mężem i rodzeństwem Pevensie uciekają, w obawie, że może dopaść ich Biała Czarownica. Ta faktycznie zaczyna pogoń, nie zastając jednak tam dzieci, posyła w dalszą pogoń wilki.
Aslan22

Aslan

Śnieg zaczyna topnieć. Kończy się Wielka Zima. Koniec spowodowany jest przybyciem do Narnii Aslana. Bobry i rodzeństwo docierają szczęśliwie do obozu Aslana i opowiadają o zaistniałej sytuacji samemu Aslanowi. Ten obiecuje im pomoc. Pewnego dnia Łucja i Zuzanna zostają zaatakowane przez wilka Maugrima. Na pomoc przybywa im Piotr, który zabija wilka. Łucja i Zuzanna rzucają się mu na szyję.Aslan pasuje Piotra na rycerza a Piotrek zyskuje miano rycerza Narnii. Kilku Narnijczyków rusza w pogoń za innym wilkiem i w ten sposób docierają do obozu Czarownicy.
550px-Susan lucy practice camp
Następnej nocy do Piotra i dziewczynek dociera informacja, że ich brat został odbity i czeka na nich. Po rozmowie z Aslanem dmund pochodzi do rodzęństwa,Łucja i Zuzanna przytulają go.Dzieci postanawiają zostać w Narnii, póki sprawy nie zostaną załatwione. Zuzanna ćwiczy strzelanie z łuku, Piotr i Edmund walkę mieczem, a Łucja rzut sztyletem. W tym czasie dochodzi do nich informacja, że do obozu Aslana przybyła Biała Czarownica.
Kamienny noz
Biała Czarownica widzi się w cztery oczy z Aslanem. Ona chciała zabić Edmunda jako swojego niewolnika i zdrajcę Aslana. Podczas dyskusji Aslan postanawia sam poświęcić się. Biała Czarownica i Aslan spotykają się więc przy Kamiennym Stole, gdzie lew zostaje przez nią zabity.

Łucja i Zuzanna, które obserwowały to wydarzenie, podbiegły do Aslana, kiedy wszyscy już odeszli, chcąc go ratować. Niestety było za późno.

Beruna
W końcu przychodzi czas na ostateczną bitwę. Wojska Piotra i Jadis stanęły naprzeciw siebie, walcząc o władzę w Narnii. Edmund zostaje ranny przez Jadis.Piotr opętany orzez furię chce zabić Jadis,ale ta zyskuje przewagę.Aslan zabija wiedźmę. Bitwę wygrywa oczywiście Piotr, po interwencji zmartwychwstałego Aslana i uratowanych Narnijczyków.Łucja pada Piotrowi w ramiona,po chwllii idą do rannego Edmunda,któreego chce dobić karzeł Czarownicy.Zuzanna strzela do karła z łuku.Łucja daje Edmundowi napój leczący rany.Chłopiec na chwilę przestaje oddychać,ale po chwili odzyskuje przytomność.Piotr ciągnie go w ramiona szlochając.Łucja i Zuzanna dołanczają się do uścisku.Po paru minutach Łucja idzie leczyć rannych,a Aslan odmienia zamienionych w kamień.Następnego dnia w zamku Ker-Paravel rodzęństwo zostaje koronowane.Po 15 latach panowania wracają do realnego świata.Odkrywają że w świecie minęła dosłownie chwila od ich zniknięcia.Łucja w nocy chce iść do szafy,ale Profesor mówi jej że sam próbował i się nie da.Ale może do Narnii powrócą? Gdy Łucja wychodzi z pokoju przejście do Narnii się otwiera

KONIEC

PostaciEdytuj

  • Łucja Pevensie - najmłodsza z rodzeństwa, odkryła Narnia jako pierwsza.
  • Edmund Pevensie - starszy od Łucji, odkrył Narnię jako drugi. Ukrywał to jednak przed resztą. Został porwany przez Jadis i uratowany przez Aslana.
  • Zuzanna Pevensie - starsza siostra Łucji i Edmunda. Nie wierzyła Łucji w opowieści o Narnii, ale potem uwierzyła.
  • Piotr Pevensie - najstarszy z rodzeństwa, także nie wierzył Łucji.
  • Tumnus - faun, z którym zaprzyjaźniła się Łucja.
  • Aslan - lew, najwyższy władca Narnii. Pomaga dzieciom pokonać Czarownicę.
  • Pan Bóbr i Pani bobrowa - przyjaciele rodzeństwa, pomogli im uciec przed Jadis i dostać się do obozu Aslana.
  • Oreus - centaur, pomocnik Aslana i Piotra
  • Jadis- surowa królowa Narnii, pokonana w ostatecznej bitwie przez Aslana.
  • Lis - przyjaicel rodzeństwa, pomógł im uciec przed wilkami.
  • Maugrim - wilk, pomocnik Czarownicy. Został zabity przez Piotra.
  • Digory Kirke - profesor, do którego domu trafiło rodzeństwo Pevensie.
  • Pani Mcready - pomocnika profesora, surowa dla dzieci.
  • Helena Pevensie - mama rodzeństwa Pevensie.
  • Pan Pevensie - ojciec rodzeństwa, walczył na wojnie.

ObsadaEdytuj

Obsada w polskiej wersji językowejEdytuj

Różnice pomiędzy książką, a filmemEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Podczas oglądania filmu warto przyjrzeć się scenie koronacji. Możemy na niej zobaczyć pumę z okularami i wąsami (jest to zwierzę, któremu Edmund nakreślił wąsy i okulary, kiedy ten był zamieniony w kamień).
  • Scena, w której rozeństwo i bobry decydują się iść po zamarzniętej rzece została nakręcona w Polsce, w okolicy Białowieży.
  • Większa część filmu została nakręcona w studio.
  • Tworząc fantastyczne postaci, takie jak fauny czy centaury, aktorzy zakładali spodnie w kolorze jaskrawozielonym. Później, na ekranie komputerów, "zielone obszary" były pokrywane odpowiadającą filmowi fakturą.
  • Do scen, w których dzieci jeździły na grzbiecie Aslana, używano plastikowego posągu lwa.

NagrodyEdytuj

  • Złoty Glob w kategorii Najlepsza Muzyka Filmowa (nominacja)
  • Złoty Glob w kategorii Najlepsza Piosenka Filmowa (nominacja)
  • MTV Movie Awrds w kategorii Najlepszy Czarny Charakter (nominacja)
  • Oscar w kategorii Najlepsza Charakteryzacja
  • Oscar w kategorii Najleszy dźwięk (nominacja)
  • Oscar w kategorii Najlepsze Efekty Specjalne (nominacja)

WpadkiEdytuj

  • Kiedy Pan Tumnus wpada na Łucję, ilość śniegu na jego parasolu różni się na wielu ujęciach kamer.
  • Kiedy Aslan niesie Łucję i Zuzannę na swoich plecach, spiesząc się na bitwę, to chociaż biegną bardzo szybko, ich włosy nie są rozwiewane przez wiatr.
  • Podczas niektórych scen, w których występuje Pani Mcready, widać jak w jej okularach odbijają się światła reflektorów.
  • Chwilę przed wstrząsem, wywołanym przez złamanie kamiennego stołu, Zuzanna przygotowuje się do niego (wyrzuca ręce, zgina się w talii).
  • Podczas ucieczki przed Białą Czarownicą (jak sądzą) dzieci zostawiają za sobą ślady na śniegu. Następnie chowają się pod skarpą. Każdy mógłby zobaczyć, że ślad się urywa.

Film DVDEdytuj

Lew plakat

Okładka filmu DVD

Film Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i Stara Szafa trafił na płyty DVD w roku 2006. Na oryginalnej płycie możemy obejrzeć film w kilku wersjach językowych, m.in. w polskiej i angielskiej. W takich też językach możemy czytać napisy. Na filmie DVD znajdują się także dodatki specjalne, takie jak niewykorzystane sceny, komentarze aktorów i reżysera, ekipy filmowej itp.

Okładkę filmu DVD zdobi plakat filmu, przedstawiający Aslana, Białą Czarownicę, rodzeństwo Pevensie i słynną latarnię.jp:ナルニア国物語/第1章: ライオンと魔女

Więcej od Wikii

Losowa wiki