FANDOM

Narnia-lanternwaste 1109644335.jpg

Łucja stojąca przy Latarnii

Latarnia - główny obiekt znajdujący się na Latarnianym Pustkowiu. To właśnie Latarnię jako pierwszą rzecz w Narnii zobaczyła Łucja, kiedy znalazła przejście przez szafę.

Powstanie LatarniEdytuj

Dość, jak na tamte czasy, nowoczesna, używana przez ludzi latarnia w dzikiej Narnii zamieszkanej przez zwierzęta budzi pewne zdziwienie. Nie jest to jednak dzieło ludzkie, ponieważ w Narnii od czasu stworzenia nie było nikogo z ludzi. Jak więc powstała latarnia?

C. S. Lewis opisuje tę sytuację w szóstej części cyklu, "Siostrzeniec czarodzieja". Digory i Pola, trafiwszy do Narnii przed jej stworzeniem, dostają się do opuszczonego zamku znajdującego się w Ciemności. W owym zamku, w pewnej komnacie, stały tysiące figur ludzkich. Tylko jedna z nich była żywa. Była to czarownica Jadis. Dzieci przez przypadek obudziły ją. Ta przeszła przez Narnię i świat ludzki, zyskując wielu poddanych. W naszym świecie, podczas ucieczki, zdobyła żelazną sztabę, której miała zamiar używać jako berła, a jednocześnie do obrony.

Kiedy Jadis wraz ze swoją "brygadą" trafia do Narnii, staje się świadkiem jej stworzenia przez Aslana. Rozwścieczona Jadis chciała zaatakować Lwa. Podeszła więc do śpiewającego Stwórcy i cisnęła sztabą prosto w jego pysk. Ta jednak odbiła się niczym od kamienia, a sam Aslan nie zwrócił nawet na to uwagi. Sztaba wylądowała na ziemi, wbijając się w nią. Zaczęła wrastać w ziemię coraz bardziej i bardziej, wznosiła się, aż w końcu na jej szczycie "wykiełkowała" oszklona lampa. Od Latarni obszar wokół niej nazwano właśnie: Latarniane Pustkowie.

Znaczenie dla bohaterówEdytuj

Latarnia była podstawowym punktem orientacyjnym w Narnii bohaterów. Dzięki niej Łucja nie zabłądziła i uciekając przed Czarownicą, trafiła z powrotem do swojego świata. Później rodziła w rodzeństwie wspaniałe wspomnienia, a w szczególności jedno, dzięki któremu po wielu, wielu latach wrócili do swojego świata, do Anglii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki