Wikia

Narnia Wiki

Jadis

Dyskusja0
301stron na
tej wiki

Jadis (inaczej Biała Czarownica) - jedna z głównych postac "Opowieści z Narnii".

PochodzenieEdytuj

Jadis pochodziła z Charn, świata istniejącego jeszcze przed Narnią. To Digory Kirke i Pola Plummer, wędrujący sobie po światach, przebudzili ją do życia. Ona dostała się do świata ludzkiego, gdzie wywołała ogromny zamęt i panikę. Stamtąd wróciła z powrotem do innych światów, a dokładnie do Narnii. Razem z dziećmi stała się świadkiem stworzenia Narnii przez Aslana.

Jadis ponoć pochodziła po części od olbrzymów, po części od dżinów.

Cechy charakteruEdytuj

Jadis jest charakterem bez wątpienia negatywnym, złym, okrutnym. Czarownica zawsze była żądna władzy, bez względu na przeszkody i zagrożenia. Była dość odważna, bo zawsze chciała osiągnąć swoje cele, bez względu na inne czynniki. Udawała osobę miłą, niejednokrotnie kuszącą, aby w końcu pokazać pazury w najmniej oczekiwanym momencie. Nie wiedziała, co to miłość – twierdziła, że jest to po prostu zguba i droga do ślepoty.

Pojawienie sięEdytuj

Lew, czarownica i stara szafaEdytuj

Armiaczarownicy

Armia Czarownicy podczas bitwy pod Beruną

W pierwszej części cyklu Jadis pojawiła się pod imieniem Białej Czarownicy. WIele lat przed pojawieniem się rodzeństwa w tej krainie Jadis rzuciła na Narnię urok, który spowodował Wieczną Zimę. Kiedy rodzeństwo pojawia się w Narnii, pierwszą ofiarą uroku czarownicy staje się Edmund Pevensie, któremu zaoferowała wyśmienite jedzenie i picie, a także władzę nad Narnią. On uległ jej obietnicom, co stało się przyczyną późniejszych kłopotów. Kiedy, w tym samym czasie, Tumnus gościł Łucję w swoim domostwie, Czarownica dowiedziała się o tym. Wysłała tam swojego posłańca, Maugrima, aby go odbił i przyniósł Czarownicy. Sam zostawił w domu list. Później Jadis
List Maugrima

List wysłannika czarownicy, Maugrima

pojawia się dopiero w swoim obozie w którym więziła m.in. Edmunda. Napadli na nią "ludzie" Aslana i odbili chłopca. Później do obozu Aslana przybyła sama Czarownica, żądając krwi Syna Adama, czyli Edmunda. Wtedy Aslan postanawia sam stać się ofiarą i poświęca się. Idzie sam do Kamiennego Stołu, gdzie zostaje uśmiercony Kamiennym Nożem przez Białą Czarownicę. Wraz ze śmiercią Lwa, zgodnie z przepowiednią, to Jadis zostaje królową Narnii. Jednak Aslan odżywa. Jadis dowodzi swoją armią podczas bitwy nad Beruną. Walczyła z Piotrem, ale w końcu ginie, zaatakowana przez Aslana. Wieczna Zima ustępuje.

Książę KaspianEdytuj

W książce Jadis nie pojawia się (jeśli już, to nieliczne wzmianki), ale w filmie - owszem. Kiedy Kaspian zostaje zaatakowany przez wiedźmę i wilkołaka, w ścianie lodowej, która przed nim wyrosła, zobaczył Czarownicę. Powiedziała ona, że jeśli da on choć jedną kropelkę swojej krwi, odżyje i będzie mogła ustanowić go królem. Była to, rzecz jasna, obietnica gruszek na wierzbie. Pokonał ją dopiero Edmund, przebijając lodową ścianę mieczem.

Podróż "Wędrowca do Świtu"Edytuj

W książce również nie pojawia się Jadis, ale w filmie pojawia się, kiedy Edmund walczy z wężem morskim. Objawiła się pod postacią zjawy i wyszła z mgły. Obiecała mu, jak zwykle, władzę i wieczne życie. On początkowo uległ, ale Eustachy, który złożył wszystkie siedem mieczy na Stole Aslana, sprawił, że Czarownica znikła.

Siostrzeniec czarodziejaEdytuj

Jadis pochodziła z Charn, świata istniejącego jeszcze przed Narnią. To Digory Kirke i Pola Plummer, wędrujący sobie po światach, przebudzili ją do życia. Siedziała w wielkiej sali wypełnionej krzesłami i kamiennymi postaciami na nich siedzącymi. Digory i Pola wywołali coś w rodzaju wstrząsu ziemi, przez co Jadis, jako jedyna, przebudziła się do życia. Czarownica opowiedziała im o tym, że kiedy wypowiedziała Żałosne Słowo, została na swój sposób zamrożona. Jadis, za ich pomocą, dostała się do świata ludzkiego, gdzie wywołała ogromny zamęt i panikę. Pojmała wuja Andrzeja, konia Truskawka i dorożkaża, późniejszego króla Franka, pierwszego króla Narnii. Stamtąd wróciła z powrotem do innych światów, a dokładnie do Narnii. Razem z dziećmi stała się świadkiem stworzenia Narnii przez Aslana. Chciała ona zabić Lwa, jednak włócznia, którą w niego rzuciła, wbiła się w ziemię, a z niej wyrosła Latarnia. Później Jadis ucieka, przestraszona. Pojawia się dopiero, kiedy Digory wybiera się po Magiczny Owoc do ogrodu. Jadis opowiada mu kłamstwa, w które on prawie wierzy. W końcu jednak dostarcza owoc Aslanowi.

Więcej od Wikii

Losowa wiki