FANDOM

Feniks.jpg
Nazwa: Feniks
Rodzina: Ptaki
Rozpiętość skrzydeł: Do 2 metrów
Rodzaj skóry: Pióra
Miejsce życia: Lasy narnijskie

Feniks - stworzenie fantastyczne żyjące w Narnii.

AnatomiaEdytuj

Feniks jest ptakiem - przypomina naszą papugę arę. Feniks jest cały czerwony lub szkarłatny z - w zależności od wyobrażenia - złotymi lub czarnymi pasami. Ogon zwierzęcia jest długi, często tak długi jak długość całego ciała (oczywiście, bez ogona). Skrzydła również są długie, przy machaniu powiewają lekko na wietrze. Głowa zawieszona jest na długiej szyi, a dziób była dość długi i cienki, rzadziej gruby i krótki. Wokół oczu są złote lub czarne obwódki.

Feniks w naszym świecieEdytuj

Feniks, podobnie jak inne fantastyczne stworzenia żyjące w Narnii, istnieje również w wyobrażeniach ludzi. Feniks jest wyjątkowo popularnym i cenionym stworzeniem. Często przedstawiano go na malowidłach, freskach, płaskorzeźbach, a nawet rzeźbach. Podobnie jak gryf, czy centaur, feniks był wyobrażany i popularny głównie w średniowieczu i starożytności.

WłaściwościEdytuj

Feniks jest stworzeniem silnie magicznym i niesamowitym - żyje wiele setek, a nawet tysięcy lat - istnieją osobniki żyjące wiecznie. Dzieje się tak dzięki zdolności odradzania się z własnych popiołów. Kiedy przychodzi odpowiedni czas, który my nazywamy mianem śmierci, feniks staje w płomieniach. Zostaje po nim tylko popiół. Później, po jakimś czasie, z popiołów rodzi się nowy pisklak feniksa. W którkim czasie dorasta i żyje kolejne kilkaset lat. Jest to najczęściej przedstawiany wizerunek feniksa. W Narnii cały proces przebiega odrobinę inaczej - feniks rodzi się z płomienia i w dowolnej chwili może się spalić. Inną właściwością feniksa jest to, że jest w stanie dźwigać ogromne ciężary - w Narnii jednak nie spotykamy się z tą właściwością.

Pojawienie sięEdytuj

Lew, czarownica i stara szafaEdytuj

Tak właśnie, jak opisane jest we właściwościach feniksa w Narnii, zdarzyło się podczas bitwy - jeden z centaurów wystrzelił w powietrze z łuku strzałę z palącą się końcówką. Chwilę później pojawił się feniks, który, płonąc, wleciał między walczących i rozdzielił ich - kilku z nich nawet zabił. W książce feniks nie pojawia się.

CiekawostkiEdytuj

W Narnii żył (i być może nadal żyje) tylko jeden feniks.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki