Fandom

Narnia Wiki

Centaur

323strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Centaur gra na tubie.jpg

Centaur grający na tubie w obozie Aslana

Centaur -
jeden z wielu rodzajów stworzeń fantastycznych, istniejących także w wierzeniach i wyobrażeniach w naszym świecie, żyjących w Narnii.

WyglądEdytuj

Centaur jest to pół-koń, pół-człowiek. Cały tułów, łącznie z przednimi i tylnymi nogami oraz ogonem należą do konia, natomiast tam, gdzie powinna znajdować się jego głowa, wyrasta już ciało człowieka, od pasa w górę. Centaury najczęściej noszą długie, zwykle pofalowane włosy. Normalnie, za dnia i nocy, centaury nie noszą żadnej odzieży. Jednak podczas wojny całe ich ciało pokryte jest zbroją, która często jest bogato zdobiona w wojenne wzory i proporce. U boku każdego centaura jest miecz.

AnatomiaEdytuj

Oreus.jpg

Oreus walczący z minotaurem

Rzeczą ciekawą jest, że centaur nie ma jednolitych, ustalonych "zasad odżywiania się - ma on dwa żołądki. Jeden należy do ciała ludzkiego , natomiast drugi do ciała konia. Dlatego też, jak mówią książki, w tym także "Opowieści z Narnii", centaur codziennie musi spożyć dwa posiłki - pierwszy ludzki, w postaci zwykłego, takiego jak nasz posiłku, a drugi posiłek konia - centaur potrafi nawet kilka godzin paść się na łące, żywiąc się trawą.

Inną ciekawostką jest fakt, że centaury wydają końskie odgłosy, pomimo braku głowy tego zwierzęcia. A kopyta i silne nogi parzystokopytnego stworzenia są pomocne m.in. podczas manewrów bitewnych.

Centaury w naszym świecieEdytuj

Centaur jest jednym z bardziej znanych nam, ludziom, rodzajów stworzeń fantastycznych. Centaury znane były już wiele setek lat przed naszą erą. Ich wizerunki pojawiały się w księgach, architekturze, sztuce.

Centaury są często kojarzone jako stworzenia bardzo silne i wytrzymałe, co jest prawdą (przynajmniej w Narnii).

CechyEdytuj

Koronacja2.jpg

Centaury podczas koronacji trzymały proporce

Centaury są stworzeniami niezwykle silnymi i wytrwałymi w boju. Dlatego też często biorą udział w bitwach, wojnach, pojedynkach. Są też bardzo mądre, co znajduje swoje wytłumaczenie na różnego rodzaju radach, posiedzeniach, wizytach posłańców - często można wtedy spotkać centaura. Centaury są też wierne swojemu władcy, nie zdradzają swej armii, nie poddają się. Jeśli walczą, walczą do końca, bez względu na stopień niebezpieczeństwa i zagrożenie płynące ze strony wroga.

Centaury w "Opowieściach..."Edytuj

Lew, Czarownica i Stara SzafaEdytuj

Piotr&oreus-wojna.jpg

Piotr i Oreus na wojnie z Białą Czarownicą

Po raz pierwszy spotykamy centaura w obozie Aslana. Jeden z nich stanął na skalnym wzniesieniu i grał na tubie z okazji przybycia synów i córek Adama. Inni pełnili w obozie funkcje rzemieślników i pomocników przy codziennych czynnościach. Kiedy dzieci stały już przed obliczem Wielkiego Lwa, jeden z centaurów, Oreus, zabrał głos podczas rozmowy. Później, tuż przed bitwą z Białą Czarownicą, Oreus poinformował Piotra o tym, że wróg jest już blisko. To właśnie Oreus walczył później u boku Piotra jako wodza armii - był jego doradcą, pocieszycielem i informatorem. Oczywiście, w armii Piotra było wiele innych centaurów, uzbrojonych i walczących z przeciwnikiem. Kiedy armia została wciągnięta między skały, aby zmylić przeciwnika i móc łatwiej się bronić, Oreus postanowił zaatakować Białą Czarownicę. Skończyło się to zamienieniem jego w kamień. Na szczęście, Aslan za pomocą swojego oddechu ponownie zamienił go w żywą istotę, podobnie jak wiele innych centaurów i innych stworzeń. WIele centaurów towarzyszyło później Aslanowi i rodzeństwu podczas ich koronacji, grając na tubach.

Książę KaspianEdytuj

Centaury kopiec.jpg

Centaury przy wejściu do Kopca Aslana

Centaury pojawiają się w drugiej części cyklu, kiedy Kaspian trafia do lasu i dmie w Magiczny Róg. To przywołuje nie tylko rodzeństwo, ale także ukrytych w lesie Narnijczyków. Jeden z nich rozkazuje Kaspianowi, aby pokazał im magiczny róg. Centaury razem z innymi Narnijczykami postanowili zaufać Kaspianowi i poszli za nim w dalszą drogę. Później centaury pojawiają się podczas narady w kopcu Aslana, a niedługo później podczas oblężenia zamku Miraza. Kiedy dochodzi do ostatecznej zamkowej bitwy, centaury odgrywają ogromną rolę. Walczą z Telmarami i wielu z nich zabijają. W końcu dochodzi do otwartej bitwy pod Beruną, gdzie centaury również walczą. Później, kiedy Aslan przemawia do Telmarów, centaury przychodzą na zgromadzenie zarówno ludzi, jak i Narnijczyków.

Więcej w Fandom

Losowa wiki